اخذ تاییدیه آتش نشانی

اخذ تاییدیه آتش نشانی

برای اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان هایتان در ابتدا مالکان و کارفرمایان پروژه باید به جهت دریافت دستورالعمل صادره شده از سوی سازمان آتش نشانی به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند. و پس از بررسی و مشورت با شرکت منتخب مشاوره آتش نشانی از چگونگی اجرای این دستورالعمل مطلع شده تا بتوانند به صورت درست ضوابط آتش نشانی را اجرا کنند.

گواهی ایمنی و آتش نشانی ساختمان ها با توجه به اهمیت بسیار بالا همانند شناسنامه یک ساختمان می باشد که به جهت دریافت پایانکار پروژه باید اخذ شود.

 

شما میتوانید برای اخذ تاییدیه آتش نشانی پایانکار خود شرکت هایی را انتخاب کنید که دارای سابقه ی بسیار عالی و دارای مشاورین متخصص در این حوزه باشد تا بتوانید با اطمینان کافی کار را به کاربلد بسپارید.

 

 برای اینکه بتوانید تاییدیه ی آتش نشانی پایانکار را اخذ کنید شما باید تمامی موارد ایمنی را در نصب سیستم اعلام حریق، اطفا حریق، معماری و دیگر موارد ایمنی در ساختمان ها را رعایت کنید و لازم است برا صدور تاییدیه، بازرسان متخصص سازمان آتش نشانی آنها را تایید کنند و بدین وسیله شما میتوانید تاییدیه ی آتش نشانی خود را اخذ کنید.

 

بر‌اساس آمارهای سازمان آتش‌نشانی تهران، در مواردی که تاییدیه آتش نشانی تهران را از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کرده‌اند، آمار حوادث حریق به زیر ۹‌درصد کاهش یافته است. امروزه در شهرهای بزرگ، سازنده‌های ساختمان‌های بالای ۵ طبقه باید برای اخذ تاییدیه پایان کار پروژه خود حتما تاییدیه آتش‌نشانی را دریافت کنند. در‌واقع، گرفتن این تاییدیه ایمنی به یکی از دغدغه‌های مالکان پروژه‌های عمرانی تبدیل شده است.

 

در ادامه با مباحث بیشتری آشنا خواهیم شد. البته یکی از دغدغه های دیگر مالکان پروژه ها هزینه تاییدیه آتش نشانی هم است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته ایم.

 

چه ساختمان هایی نیازمند به اخذ تأییدیه از سوی سازمان آتش نشانی دارند؟

 

  1. ساختمان هایی با کاربری مسکونی که دارای بیش از ۶ طبقه و یا بیش از ۲۰ واحد داشته باشد.
  2. ساختمان های با کاربری غیرمسکونی شامل اداری، تجاری، پزشکی، درمانی، مراکز ترک اعتیاد و …
  3. طی چند سال اخیر تمامی ساختمان هایی که نیاز به پایان کار و یا تغییر کاربری دارند، میبایست تأییدیه از سوی سازمان آتش نشانی را اخذ نمایند.
  4. کلیه ساختمان ها و اماکن که از سوی شهرداری و آتش نشانی اخطار گرفته اند.

 

 

راهنمای کامل مراحل اخذ گواهی ایمنی و آتش نشانی ساختمان

 

ابتدا باید از میان یکی از شرکت‌های مشاور آتش‌نشانی مورد‌تایید سازمان آتش‌نشانی یک مورد را انتخاب و با آن قرارداد منعقد کنید.

پس از تکمیل فرم تشکیل پرونده آتش‌نشانی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر و معرفی شرکت مشاور به دولت، برای اخذ گواهی ایمنی و آتش نشانی تهران باید مراحل زیر طی شوند:

  • طراحی و نقشه‌کشی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق بنا مطابق با استانداردها و ارسال آن به سازمان آتش‌نشانی
  • برگزاری جلسات توجیهی با پیمان‌کاران و ارائه ضوابط و نکات معماری به کارفرما
  • شروع کار و انجام پروژه‌های سیستم اطفاء حریق و پوشش‌های ضد‌آتش تحت نظارت شرکت مشاور
  • نظارت بر خرید و نصب تجهیزات آتش نشانی در ساختمان
  • تست تجهیزات و نظارت نهایی
  •  تدارک مدارک برای دریافت نوبت مراجعه بازرسان سازمان آتش‌نشانی
  • تنظیم قرارداد تعمیر، سرویس و نگه‌داری از تجهیزات
  • بازدید نهایی بازرس و صدور تاییدیه آتش نشانی

 

 

 

مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت قراداد با شرکت مشاوره آتش نشانی:

  • کپی و اصل سند ملک
  • کپی و اصل کارت ملی
  • نقشه فاز اول
  • رسید پرداخت عوارض
  • تنظیم قرارداد همکاری در زمینه مشاوره با شرکت مجری
  • دریافت فرم تعیین شرکت مجری و مشاور با مهر و امضا مدیر عامل
  • در فرم تعیین شرکت باید وظایف شرکت مجری در مورد آن پرونده علامت گذاری شود
  • پس از دریافت فرم کارفرما باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند. و جهت ثبت فرم و شرکت مشاور آتش نشانی خود اقدام نماید.

 

 

پس از انجام مراحل بالا شرکت مجری و مشاور آتش نشانی موظف است اجرا پروژه را طبق ضوابط روز انجام دهد و در زمان معین گزارش عملکرد کار را به سازمان آتش نشانی ارائه دهد و در نهایت تاییدیه آتش نشانی را از سازمان دریافت کند.

 

توجه: شرکت های که از سوی سازمان آتش نشانی تایید صلاحیت شده اند مجاز به انجام این فرآیند هستند که در زمینه ایمنی در معماری، سیستم اعلام حریق، سیستم تهویه (فن فشار مثبت) و اگزاست فن مجوز فعالیت دارند. بعضی از شرکت ها فقط در زمینه پوشش اسکلت فلزی و سیستم تهویه و اگزاست فن مجاز هستند.

 

توجه:  مالکان پروژه که در انتخاب شرکت مجری و مشاور از طریق وندور لیست آتش نشانی اقدام میکنند، حتما به این موضوع توجه داشته باشند که با شرکتی که عقد قرارداد می نمایند حتما در موارد بالا از طرف سازمان آتش نشانی مجاز شده باشند فرم های تایید ایمنی از سوی سازمان آتشنشانی به شهرداری مربوطه ارسال می شود و پس کامل شدن مراحل و بازدید بازرسان آتش نشانی از پروژه چک لیست و فرم توسط عوامل سازمان تایید میشود و در انتها فرم مهر شده یا همان تاییدیه آتش نشانی به امضا ریاست واحد پیشگیری و به شهرداری ارسال میشود که بعد از آن شهرداری موظف به صدور پایانکار میباشد.

 

نکته: ارسال تمامی فرم ها به وسیله ی اتوماسیون اداری سازمان آتش نشانی به شهرداری انجام میشود و دریافت این فرم به صورت دستی که تحویل کارفرما شود، مجاز نیست.