طراحی سیستم اعلام حریق

 

در طراحی سیستم اعلام حریق ابتدا محل مورد نظر را برای تعیین نوع سیستم اعلام حریق متناسب با فضای مورد نظر بررسی میکنیم و سپس پس از بررسی محل مورد نظر محل نصب تجهیزات اعلام حریق، تعداد تجهیزات ، نحوه کابل کشی و سایز تجهیزات را بررسی میکنیم تا از عملکرد صحیح تجهیزات و لوازم مربوطه مطمین شویم.

بعد از طراحی و جایگذاری سیستم اعلام حریق و تجهیزات باید انها را نصب و اجرا کنیم. باید توجه داشت که تمام مراحل باید طبق ضوابط به روز سازمان آتش نشانی باشد.

 

روش های طراحی سیستم اعلام حریق

 

در مجموع سیستم های اعلام حریق به دو دسته خودکار و دستی تقسیم میشوند.

سیستم های اعلام حریق خودکار به سه دسته زیر تقسیم میشوند:

  1. اعلام حریق متعارف: در هنگام حریق فقط ناحیه ای که دچار حریق شده است در زون تعیین شده نمایش داده میشود.
  2. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر: برخلاف سیستم متعارف برای هر دیوایس یک کد معین مشخص شده که در هنگام حریق آدرس به صورت دقیق بر روی پنل نمایش داده میشود.
  3. سیستم اعلام حریق بی سیم: سیگنال از ردیاب ها به صفحه کنترل با فرکانس رادیویی منتقل می شود. سیستم اعلام حریق بی سیم در اماکنی که امکان سیم کشی و یا تغییر و دسترسی به تمام نقاط آن وجود ندارد استفاده می شود.

 

سیستم های اعلام حریق دستی از طریق شستی یا اهرم فعال شده  آلارم تخلیه را به صدا در می­آورد و به مردم حاضر در منطقه هشدار حریق می­دهد. این سیستم، هوشمند نیست و به واسطه نیروی انسانی، بدون آشکارساز و … فعال می­شود. استفاده از این سیستم تا حدودی منسوخ شده و پنل ­های اعلام حریق جایگزین آن­ها شده ­اند.

 

نصب سیستم اعلام حریق

 

ضوابط طراحی و نصب سیستم های اعلام حریق به دسته زیر تقسیم میشوند:

  1.  الزامات عمومی طراحی، بر اساس ضوابط NFPAو استاندارد هایBS تقسیم میشود.
  2. رعایت ضوابط عمومی بسیار مهم میباشد.
  3. تعیین نوع سیستم اعلام حریق به ویژگی های محیط یک ساختمان بستگی دارد.

 

 

زون بندی در سیستم اعلام حریق متعارف

 

زون بندی درست در طراحی سیستم اعلام متعارف دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. زیرا در هنگام حریق تشخیص سریع محلی که دچار حریق شده است بسیار با اهمیت است. در سیستم متعارف زون بندی به منظور تقسیم بندی ساختمان بر اساس نوع کاربری و اهمیت محیط به قسمت های مختلف انجام میشود.

 

نحوه طراحی سیستم های اطفاء حریق

 

شرکت آراد ایمن تلاش کرده است تا با بهره گیری از کارشناسان خبره و توانمند خود و لحاظ کردن استانداردهای  NFPA، BS و ضوابط طراحی سیستم اطفا حریق به طراحی درست و اصولی سیستم های اعلام و اطفاء حریق بپردازد. طراحی سیستم اطفاء حریق به طور کلی شامل مواردی میشود که در زیر برایتان ذکر شده:

 

  • طراحی و جانمایی سیستم اطفاء حریق در دو شبکه آبرسانی خشک و تر
  • طراحی سیستم اطفا حریق اسپرینکلر
  • محاسبه فشار مورد نیاز برای پمپاژ در طراحی سیستم اطفاء حریق آبی
  • طراحی سیستم های اطفاء گازی FM200
  • طراحی سیستم های اطفاء گازی IG55
  • طراحی سیستم های اطفا گازی CO2

 

طراحی سیستم های اطفاء حریق

نرم افزار طراحی سیستم اطفاء حریق

 

در طراحی سیستم اطفاء حریق از نرم افزارهای خاص مهندسی از قبیل AUTOSPRINK و PIPE NET استفاده می شود. از آنجایی که نرم افزارهای طراحی سیستم اطفاء حریق دارای محاسبات دقیقی هستند، موجب کاهش هزینه تجهیزات در اجرا و نصب سیستم اطفاء حریق می گردند.

نرم افزار اتواسپرینک یک نرم افزار هیدرولیکی است و قادر خواهد بود با تعیین نوع خطر منطقه و نوع اسپرینکلر (بالازن، پایین زن، پاسخ سریع و استاندارد) بهترین طراحی را به شما بدهد.

بلاگ
لیست علاقه مندی ها
خانه
0 موارد سبد خرید

ورود

خروج

کلید اسکرول خودکار به بالا
اینستاگرام واتس آپ واتس آپ تلگرام